Vaniljcupcakes med marängfrosting

Ingredienser till ca 24 st vaniljcupcakes:

225 g smör, rumstempererat
450 g socker = ca 5 dl
5 stora ägg
330 g vetemjöl = ca 6 dl
4 krm salt
1 tsk bourbon vanilla, är ett slags vaniljsocker. Jag tog lite mer vaniljsocker istället, för tror det här har lite mer vaniljsmak (;
3 dl vispgrädde

Gör så här:
1. Vispa smör och socker vitt och krämigt
2. Ha i äggen, ett i taget
3. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll ner det i smeten
4. Häll i vispgrädden och vispa försiktigt
5. Fyll muffinsformarna med 2/3 smet
6. Grädda mitt i ugnen 25-30 min i 160 grader

Låt svalna och dekorera med marängfrosting, recept på det hittar du lite längre ner här :D







Ingredienser till marängfrosting:
2 äggvitor
170 g socker = ca 2 dl
2 msk vatten
1/4 tsk citron
1 tsk vaniljsocker
Karamellfärg

Gör så här:
1. Blanda allt utom karamellfärgen i en rostfri bunke
2. Ställ över ett vattenbad och rör om tills alla sockerkristaller har smält
3. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa länge på hög hastighet tills det bildas "toppar" i smeten. Man ska kunna vända bunken upp och ner.
3. Ha i karamellfärg

Dekorera muffinsen! :D




Jag misslyckades med marängen så jag strök bara på den (; Hade tänkt spritsa ut den, men det gick inte (; På den längt ner här så har jag tagit på lite kokos (;


Kommentarer
Postat av: Kim

Det där såg riktigt gott ut! blev rätt sugen på muffifns nu faktiskt.. ;)

2011-02-28 @ 19:29:29
URL: http://baranagratankar.blogg.se/

Gör mig glad! :) :)

Namn:
remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow me on Spotify
RSS 2.0