Ost och skinkpaj

Skulle ha slutat 10.25 idag men vi flyttade ihop lektionerna så fick sluta 10 istället haha :D

Eftersom vi slutade så tidigt så åt jag ju hemma och det blev ost och skinkpaj! :D

Ost och skinkpaj, 2 pers. Ca 40 min

Pajdeg:
1 ½ dl vetemjöl (jag tog ½ dl grahamsmjöl och 1 dl vetemjöl)
50 g kallt margarin
1 ½ msk vatten

Fyllning:
50 g rökt skinka eller kassler
ca 3 cm purjolök (jag körde utan)
1 ägg
1 dl mjölk
½ krm svartpeppar
1 ½ dl riven ost

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Häll mjölet i en skål
3. Smula margarinet i mjölet med fingrarna
4. Tillsätt vattnet och arbeta fort ihop till en deg
5. Tryck ut degen i en vid form på botten och kanten
6. Nagga degen med en gaffel
7. Grädda pajskalet ca 10 min i mitten av ugnen
8. Skär skinkan eller kasslern i tärningar och purjolöken i tunna skivor
9. Vispa ihop ägg, mjölk och svartpeppar
10. Lägg ost, kött och purjolöken i formen
11. Häll över äggsmeten
12. Grädda pajen tills smeten stelnat och fått fin färg ca 15 min


Lyxade till det lite med brända kanter, haha :)


Kommentarer

Gör mig glad! :) :)

Namn:
remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow me on Spotify
RSS 2.0