Scones

Blir scones till kvällsmat idag :) Är typ det enda jag är sugen på, så det var bra att jag orkade baka dem. Fast jag var ju ändå tvungen att laga någon kvällsmat eftersom jag inte har några matlådor, eller jo men dem är jag inte ett dugg sugen på (; Här får ni i alla fall receptet :)

Scones 2 st

4 ½ dl vetemjöl, eller 2 dl grahamsmjöl och 2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 gram margarin
2 dl mjölk eller filmjölk

1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Blanda de torra ingredienserna, alltså mjölet, bakpulvret och saltet i en skål.
3. Finfördela margarinet i mjölblandningen med fingrarna.
4. Tillsätt mjölken eller filmjölken och arbeta raskt samman med en träsked.
5. Dela degen i två delar och lägg dem på en plåt.
6. Tryck ut dem med mjölad hand till runda kakor ca 1 ½ cm tjocka.
7. Skär varje kaka i 4 delar, men skär dem inte riktigt igenom utan bara en liten bit. Nagga med en gaffel.
8. Grädda dem på en gång mitt i ugnen i ca 10 min.

Det är godast att äta dem nygräddade! :)


Kommentarer

Gör mig glad! :) :)

Namn:
remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow me on Spotify
RSS 2.0